Головна | Мій профіль | Реєстрація | Вихід | Вхід | RSS     П`ятниця, 22.11.2024, 03:47




Меню сайту
ЗНО



Створити заяву-реєстраційну картку ЗНО
Архів ЗНО
Логотип
...



Polymath
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
Погода

вологість:

тиск:

вітер:

вологість:

тиск:

вітер:

вологість:

тиск:

вітер:

Календар дат
Календар свят і подій. Листівки, вітання та побажання

Каталог статей

Головна » Статті » Рік Японії в Україні » Виховні години

Японія – країна дивовиж

Японія – країна дивовиж

Мета: ознайомити учнів з особливостями географічного і політико-економічного положення, сформувати знання про населення та господарство Японії; на конкретних прикладах показати естетичний смак японців, їхню любов до традицій, що формувалися протягом кількох століть. Вдосконалювати навички роботи з картами атласу, підручником, іншими джерелами географічних знань. Розвивати географічне мислення, вміння порівнювати, узагальнювати, робити висновки, вирішувати творчі завдання пізнавальний інтерес. Виховувати почуття взаємодопомоги, колективізму, обов'язку.

Обладнання: презентація "Японія – країна дивовиж", роздатковий матеріал, атласи, підручники,лялька, кусудама, паперові журавлики

Тип уроку: вивчення нового матеріалу

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент

ІІ. Актуалізація опорних знань і вмінь учнів

  • Які субрегіони виділяють у межах регіону Азія? Показати їх на карті. (слайд 1) (використання можливостей інтерактивної дошки) .
  • Які країни входять до складу регіону Східна Азія?
  • Які демографічні проблеми актуальні для багатьох країн Азії?
  • Які країни Азії є найбільш розвиненими?

ІІІ. Мотивація навчальної і пізнавальної діяльності учнів

Коннічіва! Доброго дня!
(на фоні музики )

На островах в соленых водах
Лежала древняя страна.
От государств, других районов
Так отличается она.

Цунами берег разрушали,
И ежегодно много раз
Земля внезапно содрогалась,
И люди гибли в тот же час.

Там создавалась культура,
Веками строились дома.
И что рождалось здесь впервые -
Не умирало никогда.

Страной восходящего солнца
Назвали соседи её
Встает из-за море здесь солнце,
За горы садится оно.

Про яку країну йде мова? Так, це – Японія.

ІV. Повідомлення теми і мети уроку

Я запрошую всіх вас до Японії, дивовижної країни (слайд 2). Я б назвала її країною навпаки, настільки там все незвично для нас. Кішки без хвостів. Сади з каменів. Пальто подають жінки чоловікам. Кермо в машині з правого боку. Тут пишуть зверху вниз, їдять паличками, сплять на підлозі. Взуття залишають біля порога. Вірші не мають рими. Писемність не віддільна від малювання. Поклони тут цілий ритуал, чаювання представляє собою обряд, а ікебана і бонсай - ціла наука. І ще багато-багато інших цікавих речей.

Відкрити завісу загадкового "японського дива", познайомитися з незвичними для нас традиціями ми матимемо змогу на сьогоднішньому уроці.

Для кожного з нас Японія асоціюється з певними речами. На питання "Що у вас асоціюється із Японією?", більшість відповіли: кімоно, карате гейші, сонце, що сходить і т.д. (слайд 3)

V. Вивчення нового матеріалу

1. Візитівка.

Як і при вивченні попередніх держав, своє ознайомлення із Японією ми розпочнемо із візитівки держави. Використовуючи мою розповідь, текст підручника ви повинні заповнити схему "Візитна картка Японії."

  • Японія – острівна держава, яка розміщена на близько 3 тис. островів. Найбільшими з них є : Хоккайдо, Хонсю, Сікоку, Кюсю.
  • Давня назва держави - Ямато
  • Столиця Японії – Токіо, "Східна столиця",яка розміщена на острові Хонсю.
  • Площа Японії – 372 тис. км2. (Чи можна назвати Японію маленькою державою?)
  • Населення - близько 128 млн. чол.
  • За формою правління Японія – це конституційна монархія із травня 1947 року. З 1989 року імператором Японії є Акіхіто , який є "символом держави і єдності народу".
  • Держава поділена на 47 префектур.
  • Це високорозвинена держава. За обсягами ВВП займає 3-є місце в світі після США та Китаю.
  • Національною квіткою є хризантема.
  • Входить до " Великої 7"

2. Характеристика ЕГП. (слайд 5)

Використовуючи атлас заповніть схему "Особливості економіко-географічного положення Японії".

Сприятливі

Несприятливі

має вихід до моря і океану

ізольованість (острівна держава)

близькість до берегів Азії

віддаленість від більшості країн (ринок сировини і збуту)

велика берегова лінія (порти)

 

межує з ядерними державами - Росією, Китаєм

 

знаходиться на перетині морських шляхів між Азією, Австралією, Америкою

 

(Японія - стародавня держава, однак тривалий період її ізоляції привів до того, що аж до 20 століття вона була "як би захована" від очей європейців. Острівне положення Японії в центрі Азіатсько-Тихоокеанського регіону відкриває їй можливості для участі в міжнародному географічному поділі праці. Відстань від більшості країн ускладнює процес інтеграції).

Складною залишається ситуація між Росією та Японією відносно Курильських островів, які зараз належать Росії. Але Японія претендує на південні острови Курильської гряди островів. Через це соціальна ситуація на островах залишається край тяжкою – острови є необлаштованими.

3. Природні умови і ресурси.

Японія - гірська країна: 75% становлять гори, найвищі на о. Хонсю - Японські Альпи (3000м). Найвища вершина - г. Фудзіяма (3776 м), в перекладі - Священна гора. Біля Японії проходить Тихоокеанський сейсмічний пояс, що спричиняє часті землетруси (7-8тис. на рік), 150 вулканів, 15 діючих вулканів. Вулканічна лава є цінним добривом, тому люди,в боротьбі за родючу землю, на свій ризик, підкорюють вулкани та живуть на їх схилах. 25% території - найбільша рівнина - Канто. Клімат різноманітний - від помірного до субтропічного мусонного. Тільки тут и можете зустріти бамбук під снігом; макак, які гріються взимку у термальних водах гірських озер. Доречі, саме вода із термальних джерел використовується японцями для бані фуро. У Японії дефіцит води, оскільки водними ресурсами забезпечена слабо. Річки короткі і переважно використовуються для зрошення. Земельними ресурсами теж малозабезпечена - 0,003га/ч.2/3 території під хвойними, субтропічними вічнозеленими лісами та кущами. Японія також бідна на мінеральні ресурси. В її надрах знаходиться майже вся таблиця Менделєєва, проте ресурси знаходяться в незначній кількості. Невеликі запаси мідних руд, поліметалічних, залізних, кам'яного вугілля.

Завдання. Проаналізуйте таблицю "Залежність Японії від імпорту деяких видів мінеральної сировини ( у %)". Зробіть висновок.

Залізна руда

99

Цинк

85,3

Марганець

100

Нікель

100

Хроміти

100

Кобальт

100

Боксити

99

Вольфрам

100

Свинець

94,1

Олово

100

Мідь

99,9

Фосфати

100

4. Демографія.

Як ви вже бачите, що Японія дійсно є дивовижною країною. Це підтверджує і саме населення.

  • Використовуючи атлас, підручник та додатковий текст заповніть таблицю (робота в парах).

Завдання

Відповідь

Джерело інформації

1

Середня густота населення

330 чол/км2

Підручник, с.152

2

Національний склад

однорідний, 99% японці

Підручник, с.152

3

Основні райони розміщення населення

На прибережних рівнинах і у долинах річок

карта атласа

4

Урбанізація

76%

Підручник, с.152

5

Релігійний склад

Синтоїзм та буддизм

Підручник, с.152

6

Рівень розвитку держави

Високорозвинена держава

Раніше вивчений матеріал

7

Природній приріст населення

0,4%

Підручник, с.152

8

Тип відновлення населення

перший

Визначити самостійно

  • Проаналізуйте дані по п.6,7,8 і зробіть висновок стосовно напрямків демографічної політики країни.

Уперше європейці побували в Японії в середині 16 ст., проте доступ іноземців в країну був заборонений. Лише в середині 19 ст. Японія відкрила свої кордони, але регулює в'їзд в країну. За кількістю населення країна займає 7 місце в світі і є єдиною країною, яка в результаті проведеної демографічної політики перейшла від ІІ типу відтворення населення до І. Японія - однонаціональна держава - 99,7% японці, нація здорових людей з найнижчим у світі показником дитячої смертності.

Середня тривалість життя 80,7 р. Середня густота населення - 327ч/км2. Проте фактична густота ще більша - дефіцит території. У Японії 200 великих міст, урбанізація становить 76%, найбільші агломерації - Токіо, Осака, міста-мільйонери - Кобе, Кіото, Нагоя,. Найбільший мегалополіс - Токкайдо. Щоб вирішити проблему дефіциту території будують хмарочоси, будинки-акваріуми.

Мова досить специфічна: 2 азбуки, ієрогліфічна писемність запозичена в Китаї в 6ст. У повсякденному житті вживають 2000 ієрогліфів та 46 літер, 2 алфавіти. Японські тексти читаються згори до низу та справа наліво. Це країна високої культури і суцільної грамотності.

Прийом "мозковий штурм".

  • Як ви думаєте, які причино того, що японці є найздоровішою нацією?
  1. Всі продукти в магазинах найсвіжіші. У їжу вживають багато морепродуктів. За даними Міністерства охорони здоров'я Японії, довгожительство японців пояснюється дуже низьким рівнем захворюваності на атеросклероз (це причина смерті номер один у світі, викликає інфаркт та інсульт). Дослідження показали, що рятує від цієї хвороби саме свіжа риба (у бувшому СРСР - четвер рибний день).
  2. Японці, як ніякий інший народ у світі знають і розуміють, наскільки крихким є життя. У пам'яті ще залишилися атомні бомбардування Хіросіми і Нагасакі. Японці цінують життя і бережуть природу; ліси, річки, тварин, птахів. Народ невіддільний від природи.
  3. У відношеннях один до одного панує доброзичливість. (Позитивні емоції надають позитивний вплив на здоров'я людини).
  4. Звичка ходити. Колись у країні було проголошено гасло: "Десять кроків у день заради здоров'я", який став життєвим правилом для кожного японця.
  5. Кожен хто чхає, на обличчі носить спеціальну маску з декількох шарів марлі. Причому носити ці гігієнічні пов'язки вчать уже в дитячому садочку.

5. Господарство.

Чи не дивує вас той факт, що Японія, яка була розгромлена після І Світової війни, на яку було скинуто 1945 року атомні бомби, зараз є однією із найрозвиненіших держав світу? Чому ж цього не сталося із країною?

Цьому є свої пояснення. В господарстві Японії в 50-60роках відбулося економічне диво ”, причини якого наступні:

  • Проведені реформи.(1946-1949р)
  1. Земельна - повністю ліквідовано поміщицьке землевласнцтво.
  2. Грошова - дозволила різко скоротити грошову масу, зупинити інфляцію.
  • Знищені великі монополістичні концерни, а їх акції продані службовцям.
  • Ліквідовано військовий японський режим в 1946р.
  • В 1947р - прийнято нову конституцію, яка зберегла монархію, але позбавила імператора влади.
  • В 1950р через війну з Кореєю різко зріс попит на озброєння та військові матеріали. Надходження від американських замовлень дозволили Японії покрити зовнішньоторговельний дефіцит і розширити імпорт торговельних ресурсів.
  • Дешева робоча сила;
  • Наукоємне виробництво;
  • Раціональне і комплексне використання сировини;
  • Використання іноземного капіталу;
  • Низькі військові затрати.
  • Закуповували найновіші досягнення зарубіжної техніки і технології, патенти і ліцензії зі США, ФРН, створювали базові галузі економіки.
  • В 70-80р. - революційний розвиток. Введення мікроелектроніки, робототехніки, нових матеріалів, біоіндустрії, космічної техніки.
  • Велика частка капіталу витрачається на науку.
  • Розвиток сфери послуг.

Територіальна структура господарства.

Японія сьогодні:

  • Розвинені усі галузі сучасної промисловості;
  • 1 місце у світі за виплавкою сталі;
  • "Тойота", "Ніссан", "Хонда" – фірми, які виробляють 13млн. автомобілів щорічно і складаються вони роботами.
  • Електроніка - друга основна галузь машинобудування. Від побутової стереоапаратури до телекомунікаційного устаткування. Відомі компанії: "Панасонік", "Соні", "Тошіба".
  • Заохочує власного виробника низькими відсотками довгострокового кредиту;
  • Вкладає кошти у власне виробництво.
  • Розвинуті всі види транспорту: від велосипедного до повітряного;
  • Прокладено підводний тунель під о. Хонсю і Хоккайдо (54км);
  • Швидкісні експреси (240-540 км/год.

Висновок: Розвинені всі види транспорту, за виключенням річкового та трубопровідного. По пасажироперевезеннях залізничний транспорт займає І місце в світі. У Японії також найбільший і найсучасніший торговий флот. Також Японія використовує прапори Ліберії та Панами.

Сільське господарство. Інтенсивне

Рослинництво

Тваринництво

Рис

Свинарство

Овочі

Птахівництво

Фрукти

Шовківництво

Чай

Рибництво

Цукровий буряк

 

Зовнішня торгівля.

Експорт

Імпорт

Машини

Паливо

Обладнання

Рудна сировина

Автомобілі

Продовольчі товари

Продукція металургії

 

Конструкційні матеріали

 

Офісна техніка

 

6. Культура та традиції японського народу.

Японія - країна високої культури та суцільної грамотності, де навчанню й вихованню дітей приділяється велика увага з раннього дитинства.

Уклін

Для японців дуже важливе добре ставлення один до одного. Це виражається насамперед у поклоні. У Японців прийняті поклони і посмішки. Підлеглий кланяється своєму начальнику, згинаючи корпус під кутом 450, колеги вклоняються один одному під кутом 150, зустрічають клієнтів під кутом 300, учень кланяється вчителю під кутом 480 і якщо учень виріс і став, наприклад, прем'єр-міністром країни, він при зустрічі з учителем кланяється під тим же кутом - значить кожному свій "кут". Ще, коли мати за японським звичаєм, носить немовляти у себе за спиною, вона при кожному поклоні змушує кланятися і його, даючи тим самим перші уроки шанування старших.

Чаювання

Чаювання в Японії - цілий обряд, який називається "тя-ню-ю", що означає в перекладі "чайна церемонія". Беруть участь в обряді не більше 5 осіб. У кімнаті навіть вдень повинен бути напівтемрява, а всі меблі і предмети в ній - старовинні, лише білосніжна льняна хустка і бамбуковий ківш підкреслено нові.

Всі учасники церемонії сідають на підлогу. Один з них насипає в чашку порошок - розтертий в пудру зелений чай, заливає його окропом і спеціальним бамбуковим віночком збиває піну. Обряд відбувається в повному мовчанні. Особлива увага приділяється якості води.
Споглядання світу одна з рис японського народу. До нього можна віднести і вирощування бонсай і складання ікебани.

Бонсай

Є в Японії справжні дива. Одне з них - бонсай - мініатюрні сади. Це маленькі садки, але своїми розмірами, що не перевищують розмірів кімнати. Ростуть в них карликові дерева: дуби, клени, модрини висотою до 30 сантиметрів. Вирощують їх більше 900 років кілька поколінь людей, передаються вони у спадок. Японці можуть годинами милуватися такими садками, проводити біля них весь свій вільний час у роздумах, відпочиваючи від важкого трудового дня. Існування такого садка може бути пояснено прагнення людей пізнати красу великого світу, мати її поряд з собою.

Ікебана

Ікебана - приблизний переклад мистецтво складання квітів. Це ціла наука. Її викладають у спеціальних школах. Навчають цьому мистецтву з 6 років, три рази на тиждень. Проникнення у світ ікебани вимагає від людини професійних знань і особливого дару - тонкого зорового сприйняття її ледь вловимих властивостей. В основі лежать три лінії символізують Небо, Людину і Землю. Ікебана це не просто букет - це символ.

Кімоно

Кімоно перекладається з японської, як одяг. Кімоно - це японський національний костюм. Його і сьогодні в святкові дні носять всі від малого до великого. Воно передається у спадок, одне на всіх: немає відмінностей - чоловіче або жіноче. Кімоно - одяг, яка ніколи не викидається.

Цвітіння сакури

Особливий інтерес у японців викликає японська вишня - сакура. Сакура у японців користується великою любов'ю і пошаною. У квітні в Японії проходить ханами-паті - свято-фестиваль милування цвітінням сакури. Починається він у столиці, а потім продовжується в інших японських містах і селищах.

Японія просто потопає в біло-рожевій піні квіток сакури. Це неймовірно красива пора! Під час цвітіння сакури сади і парки стоять неймовірно ошатні й урочисті. Дерева оповиті найніжнішої піною пелюсток, у повітрі витає тонкий аромат.

Кольори і відтінки пелюсток сакури найрізноманітніші: білі, рожеві, бузкові, червоні, фіолетові.
З настанням темряви квітучі сакури підсвічуються з усіх сторін прожекторами - видовище просто чарівне! Сакура цвіте недовго. Скоро її ніжні пелюстки покриють землю навколо немов сніг, і кожен порив вітру буде піднімати білу заметіль ...

Де він, вітер
Кольори вишневих пелюсток?
Зник безслідно.
А скажуть: "Земля як в снігу.
Є ще чим милуватися!

Орігамі

Орігамі ("складений папір") - давнє мистецтво складання фігурок з паперу. Мистецтво оригамі своїм корінням сягає у древній Китай, де і була відкритий папір.

Спочатку оригамі використовувалося в релігійних обрядах. Довгий час цей вид мистецтва був доступний лише представникам вищих станів, де ознакою хорошого тону було володіння технікою складання з паперу. Тільки після другої світової війни орігамі вийшло за межі Сходу і потрапило в Америку і Європу, де відразу знайшло своїх шанувальників.

Сад каміння

Сад каменів, так званий "філософський сад". Початок 16 ст. Кіото. У саду монастиря Реандзі ("храм миролюбного Дракона") в Кіото немає ні гір, ні води, ні дерев, ні єдиної квітки. Тільки п'ятнадцять темних великих, порослих мохом каменів і світлий морський пісок. Камені розташовані так, що п'ятнадцятий камінь весь час вислизає з поля зору людини. З будь-якої точки саду можна побачити лише чотирнадцять каменів, що привносить у сприйняття незвичайність і загадковість. Автором цього саду вважається видатний художник-чернець Соами. Такі "сухі" сади називали "філософськими". Все тут створює умови для філософського самозаглиблення, зосереджує людини на головному - на переживанні простору.

Свята та карнавали:

  • 3 березня - свято жінок. Дівчаток, ляльок.
  • 5 травня - Свято хлопчиків.
  • 7 липня - Свято зірок, закоханих.
  • 1 січня - Новий рік.

Два-три рази на місяць в різних місцях префектури та в різних храмах проводяться традиційні свята-карнавали "мацурі", де можна випити, поїсти та розважитись уволю. Особливо багатий на такі святкування лютий, коли робота на селі завмирає. У цей місяць в містечку Нісики проводиться свято паперових ліхтарів, в місті Одате - ярмарок "амекко", місцевих кондитерських виробів, в Ога - фестиваль Намахаге Седо (танцюючого демона), в Какунодате і Йокоте - свято Хибурі Камакура ( для дітей будують з снігу хатини, схожі на ескімоські, де вони ласують солодощами), в місті Рокуго - змагання "такеуті” (фехтування бамбуковими палицями), в Юдзава - шоу собак породи Акіта.
Одним із відомих публіцистів , який відкрив Японію для жителів бувшого СРСР, був Всеволод Овчінніков. Із враженнями від його творів ми попросимо поділитися наших доповідачів.
(Випереджальне завдання для учнів. Опрацьовували статті із книги В.Овчіннікова "Ветка Сакуры").

VІ . Узагальнення вивченого матеріалу.

  1. Метод "гронування". Що ж для вас тепер Японія?
  2. Графічний тест (інтерактивна дошка)

VІІ. Рефлексія

Вважається, що паперовий журавлик приносить щастя, тому в кінці нашого уроку я хочу подарувати всім вам японських журавликів як символ щастя і благополуччя. І не просто подарувати, а у вас в інструктивної карті є схема і ви зможете вдома спробувати самі зробити таких журавликів.

VІІІ. Домашнє завдання.

- Опрацювати § 25,
- виконати завдання картографічного тренінгу
- підготувати повідомлення по Китаю
(http://www.rg.ru/2010/12/09/kitay.html
http://www.rg.ru/2010/09/30/kitay.html,
http://www.rg.ru/2010/04/01/kitay.html,
http://www.rg.ru/2009/10/13/knr.html)

Сайонарі! Дякую за урок! До побачення.

Завантажити

 

Категорія: Виховні години | Додав: school (29.03.2017) | Автор: Ярош Р.В.
Переглядів: 1711 | Теги: Японія – країна дивовиж | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Форма входу
Категорії розділу
Нормативні документи [3]
Виховні години [5]
Події [1]
Пошук
...




Відеоканал
Корисні посилання






Портал Академії





Видавництво педагогічна преса
Від дня створення

Юридична адреса:64683, с.Садове, вул.Центральна,81Лозівський р-н, Харківська обл.;тел. (05745) 65-4-...
Конструктор сайтів - uCoz