14.04.14 р. на уроці хімії, учні 9 класу, експериментальним шляхом дослідили можливості виявлення глюкози та крохмалю в продуктах харчування за допомогою якісних реакцій. Наприкінці уроку, за результатами досліджень, учнями було зроблено наступні висновки:
1. Для того щоб виявити крохмаль в продуктах харчування (хліб, картопля) потрібно нанести декілька крапель спиртового розчину йоду на зріз сирої картоплини, або скибочку білого хліба, утворення інтенсивно синього забарвлення свідчить про наявність молекули крохмалю.
Молекула крохмалю має складну будову і складається з двох структур: амілози (15-25%) та амілопектину (75-86%) структури.
Реакція крохмалю з йодом є якісною саме на амілозну структуру молекули крохмалю, хімічна реакція якої має вигляд:
(С6H10O5)n + nI2 → С6H10O5)n · nI2
Під час даної реакції утворюється інтенсивно синє забарвлення.
2. Молекула глюкози має в своєму складі дві функціональні групи: карбонільну (альдегідну) –СОН (характерну для альдегідів) та гідроксильну –ОН (характерну для спиртів). Отже, глюкоза – це альдегідоспирт.
Щоб виявити її в продуктах харчування, потрібно в хімічній лабораторії провести реакцію глюкози з купрум(ІІ)гідроксидом. Ця реакція доводить присутність в молекулі глюкози декількох гідроксильних груп, отже глюкоза – багатоатомний спирт. Під час реакції утворюється фіолетово-синій розчин – комплексний глюкозид міді(ІІ):
2С6H12O6 + Cu(OH)2 → (C6H11O6)2Cu + 2H2O
темно-фіолетовий
розчин
або
Але, як зазначалось вище глюкоза має в своєму складі також альдегідну групу і для її виявлення потрібно провести реакцію глюкози з купрум(ІІ)гідроксидом під час нагрівання. Для цього отриманий раніше фіолетово-синій розчин – комплексний глюкозид міді(ІІ) нагріваємо на спиртівці. В результаті реакції глюкоза окислюється до глюконової кислоти. З’являється жовтий осад СuOH, який переходить у червоний – Cu2O:
Також, наявність альдегідної групи в молекулі глюкози можна довести реакцією срібного дзеркала, яка на привеликий жаль не вивчається у шкільній програмі. Хімізм реакції срібного дзеркала:
|